2014. október 3., péntek

Biciklivel Budapesten - közlekedés

Már írtam a felszerelésről, most következzenek a közlekedéssel kapcsolatos benyomásaim, tapasztalataim :)

Mielőtt közlekednél: 
  • Kerékpáros KRESZ (legalább egyszer fusd át!) - nem csak a szabályozást írja le, de a gyakorlati tapasztalatokat is megfogalmazza (pl. néha meg kell adni a balról jövőnek is az elsőbbséget... hiába Neked lenne elsőbbséged)
Budapesti közlekedés, tapasztalatok:

Általában a belvárosban közlekedem, Kiskörút-Andrássy útvonalon, végig a bicikliúton, így innen van a legtöbb tapasztalat. Emellett időnként Margit-sziget felé, Szentendrére is eltekerek, de már a Dózsa György úton is tekertem.
  • A Kálvinnál két sáv között van a biciklisáv, ám a jobbra kanyarodók sávja nagyon keskeny, így sokszor rálógnak a bicikliútra az autók, a buszok pedig pláne.
  • Az Astoriánál a biciklisek rá vannak vezetve az autóútra, szerencsére nem veszélyes, az autósok már megszokták. Viszont ha a Deák felől érkezünk, akkor problémát okozhat, hogy a bicikliseket a kanyarodósávba vezetik, ám a bicikliút egyenesen folytatódik majd, így amikor már az előre haladóknak piros, de a kanyarodóknak még zöld, a biciklis útban lehet az autósnak. Illetve az a kereszteződés botrányos állapotban van, ráz, mint a fene, fogni kell a bringát. Az egyenesen haladó biciklis besorolhat az egyenesen menő sávba, így nem lesz útjában a kanyarodóknak - a felfestett jelzés csak ajánlat, nem kötelező.
  • Az Andrássy-n figyeljünk, sok autós vadászik parkolóhelyet, ilyenkor pedig nem mindig indexelnek. A parkolásból kiálló autósokra is figyeljünk.
  • A belvárosban több helyen is feltűnhetnek a hatalmas turistabuszok, amelyek sok helyet foglalnak, sokszor a bicikliúton parkolnak, és ha valahogy kettő közé bekerülsz, elég ijesztőek is tudnak lenni.
  • Alapvetően sokszor előfordul, hogy ráállnak a bicikliútra (taxis, lerobbant autó, fuvarozó, stb.). Ilyenkor óvatosan kerüljünk - nézzünk hátra és indexeljünk is.
  • Nehéz indexelni, mert azért nem mindenhol veszélytelen fél kézzel kormányozni - jó kis bukkanók vannak. Meg hát na, két kézzel mindenhol stabilabb és biztonságosabb. Hátranézés nélkül indexelni pedig veszélyes is lehet - le ne vigyék a karomat.
  • Nem bicikliútra való közlekedők is nehezítik a közlekedést: gyalogos, futó, babakocsit toló, rolleres, görkoris, gördeszkás, meg ezek a riksák és sörbiciklik. Ezek nem tudom, hol kellene közlekedjenek. Autók közé lassúak, de a bicikliútra is, és nehéz őket kikerülni.
  • A gyalogosok szeretnek átszaladni, amikor áll az autós forgalom, de a biciklis ugyanakkor nem áll - legyen jó a féketek és legyetek résen!
  • Jó lenne, ha mindenhol kétsávosak lennének a bicikliutak és így könnyebb lenne előzni.
  • Nem szeretek a parkoló autók és az autóforgalom közé beszorulni (ahol nincs bicikliút).

De azért... Biciklizni jó: ha valahol sok az ember, túrnak, valami az utadba kerül, csak lepattansz, tolod egy kicsit, majd később visszapattansz. Imádom, hogy ilyen mobil :) És a belvárosban sokszor gyorsabb, vagy legalább is nem lassabb, mint a tömegközlekedés, viszont senki sem tapos Rád, liheg a nyakadba, stb. Egy év biciklizés elég volt arra, hogy most már hiába vettem bérletet is, nem állok vissza a tömegközlekedésre, csak akkor használom, amikor kell. És legalább mozgok is!

Mondjuk érdekes megtapasztalás volt annak örülni, hogy végre vissza tudtam szólni valakinek, hogy a tiedet, vagy valami hasonlót... nem csak némán tűrtem. Van, hogy ki kell állnunk magunkért. Igyekezzük ezt kulturáltan intézni - amennyire lehet. ;)

Biciklizzetek nagyon körültekintően! Ismerjétek a határaitokat és ne kockáztassatok!


Nektek milyen tapasztalataitok vannak?

Nincsenek megjegyzések: