2013. július 26., péntek

Karriertervezés

Keresd meg a célt!
  Nemrég olvastam el Via Ennél zöldebb nem lesz c. könyvét (amiről a véleményemet már kifejtettem, így most nem teszem). Az ihletett meg, hogy kicsit tervezzem a karrieremet: hogyan is érjem el, amit szeretnék és hogyan legyek minél jobban képben és minél jobb szakember. Iskolapszichológus szeretnék lenni. Az addig oké, hogy ehhez kell egy BA plusz egy MA, lehetőleg tanácsadás- és iskolapszichológia szakirányon, de mi van ezen kívül? Mit tehetek még azon kívül, hogy kijárom ezt az 5 évet az egyetemen, lehetőleg jó eredménnyel?

  Persze, kell a gyakorlat, ezt mindenki mondja, különben sehova nem vesznek fel sehova. De mégis hogyan és milyen gyakorlatot szerezzek? Szinte nem is engednek emberek közelébe, amíg meg nincs az MA, akkor a tanulmányi évek alatt mégis milyen szakmai tapasztalatot szerezzek, szerezhetek? Az nem nagyon vonzott soha és nem sok értelmét láttam, hogy a különböző pszichós rendezvényeken jegyet szedjek vagy teavizet forraljak. Ha kapok érte ingyen belépőt, van értelme, de maga a munka nem ad szakmai tapasztalatot (legalábbis nem a pszichológusi szakmában). Hát akkor? Nekünk szerencsére volt szakmai gyakorlat, bár nem túl hosszú, az enyém (és a partneremé) volt a leghosszabb, amikor két hetet töltöttem gyermekklinikán serdülőcsoport megfigyelésével és még a véleményemet is kikérték. Ez nem rossz. Ha valakinek van ideje, akkor folytathat mindenféle önkéntes dolgokat klinikákon, segélyvonalaknál, de sokszor ezt képzéshez kötik, akár vizsgákhoz, ami macerás. Illetve ha képzéshez van kötve, sokszor egy minimum vállalást is kérnek, hogy meddig legyél utána önkéntes.
  Emberekhez a terepgyakorlaton még mindig nem "nyúlhattam", de legalább megfigyelhettem mind a serdülőket, mind a terapeutákat, x problémára hogyan reagálnak. A csoportfoglalkozások után pedig megbeszéltük az észrevételeinket, azokból is sokat tanulhattunk, hogyan rakták össze a képet a tapasztalt terapeuták. Bár nem tervezem, hogy klinikumban dolgozzam, de nekem is szükséges egy alaptudás a klinikai esetekről, hogy ki tudjam őket szűrni és elküldeni megfelelő szakemberhez.

  Szóval van az önkéntesség, aminek utána lehet járni, kórházakban, különböző segélyszervezeteknél. Ez nekem egyelőre kimaradt, a képzést plusz minimális vállalást nem tudtam vállalni, de volt, ahova be sem engedtek még végzettség nélkül (pedig nem akartam semmit, csak ott lenni és tapasztalni).
  Aztán valami mást kezdtem keresni, hogy az iskolapszichológia irányába menjek, ne a klinikum felé. Az alapötletek a fent említett könyvből jöttek és specializáltam az én területemre:

Ötletelj!
- olvasni az iskolapszichológiáról - mit csinál egy iskolapszichológus, nehézségek, sikerélmények, szabályozás, lehetőségek, tanulási zavarok, önismeret, stb. Újságok, könyvek, interjúk, cikkek, stb. Elsőre az is tök jó volt, hogy beírtam a google-be: iskolapszichológia. Így találtam ezt is.
- konferenciákra, előadásokra járni - iskolapszichológia, család, stb. témakörben
- beszélgetni iskolapszichológusokkal, netán elmenni hozzájuk gyakornoknak - egyelőre egy interjúm van egy iskolapszichológussal és az ő blogját olvasni is szoktam. De ma körbeküldtem 10 iskolapszichológusnak (random a netről, akinek volt e-mailes elérhetősége) 2 kérdést az iskolapszichológusi munkával, önképzéssel kapcsolatban, remélem, nagy részük válaszol, akkor lesz belőle blogbejegyzés. Személyes beszélgetés és gyakornokoskodás még nem volt. Amúgy iskolapszichológusokon kívül érdemes lehet tanárokkal, szülőkkel és serdülőkkel is beszélgetni.
- én pl. órákat adni is szeretnék majd (másik nagy álmom a tanári pálya volt), úgyhogy ezekhez igyekszem anyagot összeállítani és megfűzni a volt ofőmet, hogy egy-egy osztályfőnöki órára bemehessek és tarthassak előadásokat, beszélgetős órákat. Mondjuk havi 1x. (Ehhez továbbra is várom az ötleteket nemrég végzett vagy jelenleg is középiskolás fiataloktól!)
- írni - blogra, újságba (pl. a Mindennapi pszichológia szokott hirdetni hallgatóknak cikkíró pályázatot), netes oldalra (ahogy nekem is felkerült a lifegarden-re a cikkem)
- kutatni (és majd publikálni) az iskolapszichológia témakörén belül - egyelőre két kutatásomat fejleszteném tovább, az egyik az anya-lánya kapcsolatos, a másik a családstruktúrával és a mentális egészséggel. Tágabban kapcsolhatóak az iskolapszichológiához, végül is a tanulót eléggé befolyásolja a család és a családi kapcsolatok.
- belépni a Kortárs Segítők közé - mert az végre valami kézzelfogható, emberrekkel kapcsolatos tapasztalat
- módszerek, tesztek. Módszerspecifikus képzéseket végezni, tesztekkel ismerkedni (műhelymunkák és szakdolgozatok keretében könnyű kölcsöntesztekhez jutni ingyen). Szerintem majd GYES alatt lesz művészetterápiás képzés. Legalább azokra az évekre is lesz valami az önéletrajzomban :D

  Azt hiszem, ezeket szedtem össze. Várom majd az iskolapszichológusok válaszait is. Ja, felvettek MA-ra, szóval az a része pipa :) (és azért ilyen "mellékes" [persze nem az], mert szerintem eléggé viccesen alacsony volt a ponthatár, ennyit arról, hogy kevesebb diplomás legyen, de ez egy másik téma)
  Hát uccu neki! :)

Nektek milyen ötleteitek vannak még? Ti hogyan képezitek Magatokat? (Nem csak pszichológusokhoz szól a kérdés!)

(Képek innen és innen.)

8 megjegyzés:

Inima de tiganca írta...

Gatyamadzagot keresek, hogy felkössem - mégha szoknya is van rajtam. Ma pont a műszakvezetőmmel volt egy hasonló mi-leszel-ha-nagy-leszel jellegű kérdés-felelésünk. Nagylevegő és orientálódás. Annyira imádom, hogy távcsövön keresztül is oly szép tisztán látsz. Mégha néha ködön keresztül hunyorgáshoz is vezet a cső vége. :)
Egyébként az önkénteskedés nagyon hasznos és én is gondolkodtam rajta. Főleg a továbbiakban, mert ha nem is anyagi a fizetség, de a tapasztalatok-élmények mindenképp gazdagítanak és a későbbiekben mindenképpet profitálni lehet, plusz a cv-ben is jól mutat.
A továbbiakhoz bele kéne menni a pszichológia plya-specifikus dolgaiba és hasonlítani a szociológiához, és akkor lehetne továbbfűznie; de most nem teszem. :)))

Bár a Vöröskereszt elkezdett foglalkoztatni, az önkéntes részük. Meg alkalmi fordítások. A kutatásokkal kapcsolatban változó lendülettel rendelkezem, most épp szunnyadó időszaka van a dolognak.
A Kortárs Segítőkről olvastam szerintem és még gondoltam is Rád. :)

Andi írta...

Nálunk az oviban az elmúlt években a kerületi Nevelési Tanácsadóból volt óvodapszichológusunk, akinek több intézménye is volt pl. a mellettünk lévő ált.iskola is. Soha nem is kérdeztem, hogy egyébként neki megvan-e az MA, az biztos, hogy az iskolapadból jött hozzánk két éve. Jövőre, azaz a köv.tanévben, szeptembertől az óraszámok meg "mittudoménmilyen"változások miatt nem tudjuk, hogy lesz-e, vagy mennyit lesz, ez majd ősszel kiderül.

Anna írta...

Én csak egy leendő pszichológus hallgató vagyok, de nagyon ajánlom neked Torey Hayden könyveit. Nem tudom hallottál-e már róla.

Dorka írta...

Gyöngyöm, hát hajrá ahhoz a gatyamadzaghoz! De nem kell túl szorosra kötni, kicsit szárnyalj, járd körbe, mik vonzanak, ha kellő ideig foglalkozol vele és szép lassan a realitáshoz közelítesz, kialakul! Addig próbáld ki Magad, a Vöröskeresztes dolog nem hangzott rosszul :) Meg az a képzés sem. Csak szánj erre időt és gyűjts bátorságot!

Andi, jó ezekről olvasni, mondjuk alapvetően azért is érzem jónak a választásom (amellett, hogy ez vonz a legjobban), mert már MA után el tudok helyezkedni, nem kell még 10 év képzés. Persze, majd kell még képeződni, de kezdhetem már a munkát. Bár attól tartok, hogy hány intézményt "sóznak a nyakamba".

Anna, nem, még nem hallottam róluk, köszönöm az ajánlást, utána fogok nézni! :) És sok sikert a tanulmányaidhoz!

hello.agi írta...

Szia Dorka!
Én utolsó éves voltam idén az iskolapszichológia MA-n az ELTE-n, már csak a szakdoli választ el a diplomától :) Utolsó évben ajánlották ezt a Felismerés Alapítványt, ahol ugyan kell fizetni az önkéntességért, sajnos nem is olyan keveset, de valahogy mégis összespóroltam és részletekben be tudtam fizetni. Tudsz választani iskolák/óvodák illetve szociális intézmények közül és heti egyszer 4 órában dolgozhatsz, mint pszichológus. Vezethetsz csoportot, tarthatsz órát, és vihetsz egyéni eseteket és járhatsz/ sőt muszáj is járni nyilván/ szupervíziókra. 3-féle szupervízió van, módszertani, személyközpontú és kortárs, havonta 2-3 van....ha kiszámolod már ezért is megéri, én a szupervíziókon tanultam a legtöbbet. Tök jó tapasztalat, de még erős szakmai felügyelettel és nem mellesleg én már egy éves tapasztalattal indulok a munkaerőpiacon is. Nézd meg a honlapjukat, én nagyon ajánlom Neked! :)
http://www.felismeres.hu/

Dorka írta...

Szia Ági!

Jaj, nagyon szépen köszönöm! :) Feltétlen körbenézek, aztán hátha lenne rá pénz, mert nagyon jól hangzik.
Esetleg MA első féléves órarended megvan még, vagy tudod kb. fejből? Érdekelne, hogy jellemzően vannak-e késő du-i/esti órák. Munka szempontjából lenne fontos. Bébiszitterkednék heti 2 hétköznap este 5 és 9 között, a péntek kizárva más munka miatt, így hétfő-csütörtök távlatban tudok választani. Köszi előre is! :)

hello.agi írta...

Még van időd gyűjtögetni, utolsó évben sztem sokkal több idő is van rá, meg ha jól emlékszem, csak ötödévesként vállalhatsz munkát, negyedévesként csak szupervízió (de ebben nem vagyok biztos, csekkold le a honlapjukon!)
Sajnos nem emlékszem, mennyi esti óra volt, előadás azért volt késő délután/este, a gyakorlatokat egészen szabadon beoszthatod. Órarendet sajnos nem tudok mutatni, mert amióta átálltunk etr-ről neptunra, fogalmam sincs, mi hová tűnt :)

Dorka írta...

Nem baj, köszi azért! :)
Megnéztem, csak ötödévesek mehetnek, még időben értesültem a dologról :) (de a pénzről nem találtam infót, ez általában nem jelent jót :P)