2013. február 27., szerda

Gyümölcsös napok - tavaszindítás tisztítókúrával


  Tavaszi fények, illatok, madárcsicsergés és jó idő, a természet éledezik, és ilyenkor rám is rám jön a megújulhatnék, a kipucolási, takarítási láz. Úgyhogy remekül illik ehhez az időszakhoz bármilyen tisztítókúra. Nálunk a gyümölcs-illetve zöldség kúra az idei választott.

  A Kedves gyomra mostanában rakoncátlankodik, így kitalálta, hogy tartsunk a héten gyümölcshetet, egy jó kis tisztítókúrát. Nekem nagyon tetszett az ötlet, pár éve pár napig csináltam, és nagyon bejött - koncentráltabb, fittebb voltam, nem azzal volt elfoglalva az agyam, hogy azon gondolkodjon, mit is egyek, mit is főzzek, szóval klassz volt.
  Az elnevezés ugyan gyümölcshét, de igazából gyümölcsöt, zöldséget (nyersen) és kefírt, tejfölt (salátához) azt ettem/eszem, illetve olajos magvakat. Így talán kevésbé brutális, illetve az olajos magvak olajtartalma szükséges néhány vitamin felszívódásához (pl. kevés olívaolaj is jó megoldás lehet a salátákhoz).
  Első napi menüm:
- reggeli: egy banán dióval (ízlés szerinti mennyiség, nem túl sok, mert attól pattanásos leszek)
- tízórai: egy alma
- ebéd: egy banán dióval
- uzsonna: 2-3 kiwi, 1 narancs, dió
- vacsora: vegyes saláta tejföllel (jégsaláta, pritamin paprika, TV-paprika, kígyóuborka, paradicsom, répa)

  És én ezzel köszönöm szépen, jól is laktam, a vacsora nagyon finom volt és laktató, továbbá ínyedző. Jó sokat kellett rágni. :) E mellé persze dukál a jó sok folyadék, főként víz és ízesítetlen gyógytea (én hársteát ittam). Teák közül ami kifejezetten tisztító jellegű, az a csalán és a borsmenta, de a citromfüvet is ajánlom.
  Első nap időnként picit fájt a fejem, aluszékonyabb voltam, egyébként jól bírtam. A gyümölcs-zöldségadagon nyugodtan lehet emelni, amennyi jól esik, annyit együnk egy nap, ha ilyen kúrát tartunk!
  A Kedves sajnos nem bírta ilyen jól, ő kikészült, neki mondjuk amúgy is gondjai vannak a gyomorsavával, szóval nem volt a legjobb ötlet ez a gyümölcsös dolog, meg hát nem ennyi kalóriához volt hozzászokva. Úgyhogy amit általában ilyenkor el kell mondani, azt elmondom: nincs semmilyen egészségügyi végzettségem, hivatalosan nem értek a diétákhoz, tisztítókúrákhoz, saját magamra figyelve csinálom ezeket, aszerint, nekem mik esnek jól. Ez nem mindenkinek jöhet be. Én ezt a gyümölcsös-zöldséges dolgot bevezettem már az elmúlt hetekben azzal, hogy egyre több salátát és gyümölcsöt ettem a fő étkezések mellé, vacsorára igyekeztem kerülni a szénhidrátot (vagy minimálisra csökkenteni), amikről már írtam itt, szóval talán könnyebb dolgom volt. Érdemes lehet ilyen változtatásokkal kezdeni.



  Második napi menü:
- reggeli: 2 kiwi, 1 alma, dió
- ebéd: egy nagy doboz kefír, kevés pritamin paprika
- uzsonna: 1 körte és 1 narancs, dió
- vacsora: vendégségben voltunk, így hagymaleves és pizza

  A gyümölcshetet így megtörte az, hogy a Kedves kiszállt, és bár mást is eszik, de legalább minden nap eszik sok gyümölcsöt-zöldséget is, ami jótékonyan hat nagyon az emésztésére. Továbbá megtörte a fent említett vendégeskedés is, amikor is ettem finom hagymalevest (még-még! én is megtanulom!) és pizzát, de ma reggel folytattam szépen a kúrát. Illetve a második nap már nem fájt egyáltalán a fejem, vígan elvoltam. Az egyetlen nehézség az, hogy nő a vízigényem és rengeteget járok pisilni. De ez legyen a legnagyobb baj! Egyébként ma reggel csodaszép lapos hasra ébredtem. :)

Harmadik napi menü (folyamatban):
- reggeli: maradék körte és alma (amiből a Kedves este levágott egy keveset a két patkányunknak), 1 narancs + később, már bent a suliban egy doboz (450 g) kaukázusi kefír
- ebéd(elő): 1 alma

  Folytatás következik... Legalább a héten a hétköznapok idejére igyekszem ezt továbbra is tartani, bár ma főzök lencsét, lehet, hogy eszem belőle. De sebaj, a kitartás a lényeg, azért az sem utolsó, ha a nap 90%-ban csak gyümölcsöt, zöldséget, olajos magvakat és némi kefírt/tejfölt(/natúr joghurtot) eszem. Ezt pl. lehet, hogy hosszabb távon is csinálni fogom, hogy egy-egy étkezést gyümölccsel-zöldséggel helyettesítek.

  A vidám tavaszi hangulathoz egy képet és egy verset is csatolok:


Nicolaus Lenau

TAVASZI PILLANTÁS

Sűrü erdőn tavaszi
hajnalóra fénye lobban,
s száll az égből valami
halk szerelmi hír titokban.
Figyel a fa, csupa láz,
szétfeszíti minden ágát,
úgy issza föl e varázs
és az élet áradását.
Virág nyílik valahol,
tiszta harmat tölti kelyhét;
örömében meghajol,
úgy áldja az ég kegyelmét.
Lombok éjén hirtelen
szíve dobban a madárnak,
elönti a szerelem,
s vágya zengő dalba árad.
S ez a boldog kikelet
nem támadt az ég szavára,
csak egy néma és meleg
sugarától gyúlt ki lángja;
mint szivemben, amelyet
bús tél tartott leigázva,
tavasz támadt a szemed
egyetlenegy sugarára.
Rónay György fordítása


(Az új szerelmes kalendárium egyik verse, a napokban volt soron.)
(Képek innen, innen és innen.)

Ti hogyan készültök a tavaszra? Milyen kúrákat ajánlanátok még?

Nincsenek megjegyzések: