2013. február 14., csütörtök

8 terület és számtalan ötlet a környezetbarátabb életmódhoz

  Azt mondom magamról, hogy alapvetően környezetbarát vagyok, de még számtalan terület van biztos, amin tudnék javítani. Ez a bejegyzés nem azért készült, hogy részletes leírásokat adjon, hogyan is legyen valaki környezetbarát, hanem inkább felsorolásjellegű, mert sokszor az a legnagyobb nehézség, hogy eszünkbe jussanak ezek a területek. Hiszen megszoktuk/belénknevelték az életmódunkat. Én így kapásból 8 nagy területre osztottam fel a változtatásokat, ezeken a területeken belül pedig több ötletet is írtam, amik éppen eszembe jutottak. Mindezt a teljesség igénye nélkül tettem, így szívesen venném, ha Ti, olvasók is hozzászólnátok a témához, mert biztos, vannak tapasztalataitok, ötleteitek.

1. szelektív hulladékgyűjtés
- erre már majdnem mindenhol lehetőség van, éljünk vele! És ne csak a fémet, üveget, műanyagot és papírt, hanem az elemet és a veszélyes hulladékot is gyűjtsük külön! A visszaválthatós üvegeket pedig váltsuk vissza! És mindig olvassuk el, az adott hulladékgyűjtő kukába mit szabad és mit nem bedobni, mert nem mindegyik műanyagos ugyanazt gyűjti pl.
- ehhez a témához tartozik a komposztálás is, tapasztalatok, javaslatok?


2. energiatakarékos izzók:
- ezekről Via elég részletesen ír itt (és más tippeket is ad)

3. mosás:
- mosódió + ecetes, illóolajos öblítés, esetleg folttisztító só a fehérekhez, piszkosabb ruhákhoz (A mosódió állítólag felmosáshoz és hajmosáshoz is jól használható, próbálta már valaki?)
- alacsonyabb hőfok és centrifugahasználat, a 30 és 45 fok között nincs hatásbeli különbség, és én speciel a konyharuhákon kívül semmi mást nem mosok 90 fokon. Van, aki teljesen hideg vízzel mos bizonyos dolgokat, erről pl. szívesen olvasnék tapasztalatokat. A centrifugát pedig nem kell felvenni max-ra, ha kiteregetünk pl. a 30 fokos melegbe.


4. mosogatás:
- környezetbarát mosogatószer, pl. ez, nekem bevált (akár felmosáshoz is lehet használni szerintem)
- de mosogatógéphez is árulnak öko tablettákat, pl. itt láttam párat (még gép híján nem próbáltam)

5. takarítás:
- csaptakarítás: ha csináljuk rendesen a turbótörlést (vagy legalábbis 2-3 naponta), akkor szerintem a csap takarításához nincs szükség tisztítószerre, le lehet dörzsölni róla pikk-pakk a szennyeződéseket
- tükör és ablaktakarítás: mikroszálas törlőkendők, szerintem kellőképp csíkmentesen, szépen és gyorsan takarítanak, más területen is jól jöhetnek (pl. asztaltörlés, hűtőtakarítás), moshatóak, Aldiban jó áron kaphatóak
- ecet, én főleg a WC-hez használom, illetve a mosógép kifertőtlenítéséhez

6. testápolás:
- sokkal kevesebb (vagy nulla) testápoló, a bőrünk általában képes helyreállítani az egyensúlyát, ha időnként mégis nagyon száraz, én főleg olívaolajat vagy sheavajat használok (bár utóbbit csak akkor, ha a Párom nincs itthon és még pár óráig nem is lesz, mert nem bírja a szagát), az Aromaterápia nőknek c. könyv testápolóreceptje száraz bőrre:
  - 10 csepp szantálfaolaj
  - 7 csepp gerániumolaj
  - 3 csepp rózsafaolaj
  - 5 csepp ilang-ilangolaj
  - 50 ml növényi olajban
- kicserepesedett ajkakra: méz! Felkenjük, 10 percig rajta hagyjuk, majd lemossuk vagy lenyalogatjuk :)
- tusfürdő helyett natúr szappanok, pl. itt. Lehet, hogy egyszerre drágának tűnik egy-egy szappanért, de tapasztalatom szerint elég sokáig kitartanak
- parfümök, sminkek, körömlakkok elhagyása/minimalizálása, illetve természetes alapanyagúak használata. Illóolajokból is lehet parfümöket keverni, illetve vannak természetes alapanyagú sminkek, ezekről nincs tapasztalatom. Valakinek esetleg?
- bio fogkrémek, pl. itt (és egyéb szájápoló dolgok), ezt próbáltam, nem rossz
- eldobható borotva helyett cserélhető fejes vagy villanyborotva (annak, aki használ borotvát)
- arcápolásról már írtam itt
- ahogy a bőrradírról is, itt
- a hajöblítőkről, pakolásokról pedig itt

7. közlekedés:
- amennyire lehet, az autó mellőzése, vagy kis fogyasztású autó használata
- tömegközlekedés
- bicikli, roller
- séta
- Ezeket mindenki tudja, de ha valakinek csak egy löket hiányzik, hogy pl. a 15 percnyi sétára lévő boltba/munkahelyre ne autóval menjen, hanem gyalog/biciklivel, akkor most szeretném megadni neki ezt a lökést! Nem csak környezetbarát, de mozogsz is!


8. vízfogyasztás:
- a klasszikus: kádas fürdés helyett zuhanyzás
- kiegészítve azzal, hogy ne zuhanyozzatok fél óráig, mert akkor nem hinném, hogy kevesebb vizet használtok. Lehet nézni az órát, hogy "5 perc és kiszállok", de ez tapasztalatom szerint nem annyira működik, lehet használni időzítőt (nekünk vicces ananászos van), vagy zuhanyórát
- víztakarékos fejek a zuhanyhoz, csaphoz
- "egyfejes" csap, amin nem külön kell beállítanod a hideg-meleg vizet, főleg mosogatásnál nagyon macerás, de zuhanyzásnál is jól jön - szappanozáskor, bőrradírozáskor elzárjátok a vizet, öblítéskor kinyitjátok, és nem kell mindig újraállítani a hőfokot


Amit még kipróbálnék: természetes samponok (pl. mosódióból), dezodorok, súrolószerek (kádhoz) és be kéne szerezzek majd víztakarékos zuhanyfejet is. Ha lesz kertünk, akkor pedig a komposztálást próbálnám ki.

Kinek milyen tapasztalatai vannak a fent említett ötletekről? Más ötlet? Ti hogyan próbáltok környezettudatosak lenni? Miket szeretnétek még kipróbálni?

Nincsenek megjegyzések: