2013. január 28., hétfő

Arcápolás otthon, természetesen

  Rájöttem, hogy az arcápolásról még nem írtam, úgyhogy most írok. Az alap persze a fizikai és pszichikai egészség (táplálkozás, mozgás, levegő, jókedv, stb.), az ezen felüli dolgokról írok ebben a bejegyzésben.

  A reggelt egy alapos arcmosással szoktam kezdeni, sima, hideg (vagy langyos) vízzel. Nem használok nappali arckrémet, alapvetően igyekszem kerülni a boltban kapható testápoló kencéket, mert hosszú távon a legtöbb esetben szárítják a bőrt és nem lehet leállni róluk, mert a bőr egyszerűen megszokta és rászorul. Ezen felül pedig persze nem természetesek.
  Nyáron annál többre nincs is nagyon szüksége a bőrömnek, mint hogy reggel és este megmossam. Sminket nagyon ritkán használok, így azzal sem kell rutinszerűen bajlódnom és nem is nagyon ajánlom a rendszeres sminket, főleg az alapozót, pirosítót, ilyesmit, amit nagyobb felületen használunk, mert nekem mondhatnak bármit, hogy mennyire átereszti a levegőt, azért csak van a bőrömön valami. Így én a rendszeres használatát nem ajánlom, max. fotózásra, esküvőre, ilyesmi. De az egészséges bőrön ritkán van mit takargatni.

  Amíg kamasz voltam és többet küszködtem pattanásokkal, addig házilag készíthető arctonikot használtam.
Zsíros bőrre a következőt ajánlja az Arometerápia nőknek c. könyv:
- 6 csepp bergamottolaj
- 4 csepp levendulaolaj
- 50 ml vízben (ha lehet, forrásvízben).
  Én ezt használtam kamaszként, illetve volt, hogy csak levendulaolajjal. A vízbe egy kis vattapamacsot belemártottam és azzal átdörzsöltem az arcomat, látszott utána a vattán, milyen szépen tisztította a bőrömet. Ha a vatta nagyon "koszos" lett, vettem egy új vattát és belemártottam azt is a tonikba és még egyszer átdörzsöltem vele az arcom. Ezután általában nem kellett több dörzsölés, viszont az arcomon maradt nedvességet nem letöröltem, hanem szépen belemasszíroztam az arcomba. A tonikos dörzsölés után mindig egy kiadós arcmasszázs következett. Nem volt nagyon szigorú menete, megmasszíroztam a homlokom, arccsontom, az orrnyerget, a szemek körül körkörösen, ahol és ahogy épp jól esett.
  Ezt reggel és este is érdemes megcsinálni problémás bőr esetén.
  Plusz, amit be kell tartani, hogy nem birizgáljuk egész nap az arcbőrünket! Én hajlamos vagyok non-stop birizgálni az arcomat, hajamat, de pattanásos korszakban mindenképp le kell erről állni, mert csak bevisszük a koszt a pórusokba és még pattanásosabbak leszünk. Hagyjuk csak békén az arcunkat. Ha van egy pattanás, azt szépen, tükör előtt, tiszta kézzel nyomjuk ki, amit utána lehetőleg le is fertőtlenítünk (legalábbis lemosunk).
  Egyébként problémás bőrre még a rozmaringot is tudom ajánlani.

Arctonik normál és száraz bőrre:
- 4 csepp gerániumolaj
- 6 csepp levendulaolaj
- 50 ml vízben (ha lehet, forrásvízben)

  Az arctonikokat nyugodtan lehet naponta használni, emellett egyebeket csak hetente vagy havonta ajánlott. Pl. az arcnak is jól esik időnként a bőrradírozás, amihez írtam már receptet. Bőrradírozni problémás bőr esetén lehet mondjuk hetente, egyébként szerintem elég havonta, vagy akár ritkábban is, amikor jól esik és úgy érzed, szükséged van rá.
  A pórusokat a bőrradíron és tonikon kívül egy alapos gőzölés is remekül tudja tisztítani.
Gőzölni sokféleképpen lehet.
 Lehet sima sós vízzel, amikor felforralod a vizet, beleraksz mondjuk 1 ek sót, feléhajolsz, letakarod Magad egy lepedővel vagy törülközővel, hogy ki ne szökjön a gőz, és a gőz felett tartod az arcod mondjuk 10 percig, de akár tovább is, ha jól esik.
 Lehet valamilyen gyógyteával, én kamillával szoktam. Hasonlóan kell, mint ahogy fentebb leírtam, csak az evőkanál só helyett egy evőkanál kamillavirág landol a gőzölgő vízben.
 Lehet illóolajos vízzel is. Ebben az esetben egy kávéskanál szódabikarbóna megdobja az illóolaj erejét, ezt csak akkor tedd bele, amikor már a gőz fölött hajolsz. Ha borsmentát használsz, garantált, hogy kitisztulnak az orrjárataid. Illóolajból óvatosan használjunk ilyenkor, 2-3 csepp elegendő.

Teljes körű arctisztításhoz a következőt ajánlom:
- bőrradírozás
- gőzölés
(- alapos kézmosás és az esetleges mitesszerek, pattanások kinyomkodása)
- tonik
- arcmasszázs

 Ilyen teljes körű arctisztítást problémás bőr esetén akár hetente-kéthetente is meg lehet csinálni. Én, mióta kijöttem a kamaszkorból, egyszer sem csináltam végig ezt a kört, inkább csak egyes részleteit. Viszont kamaszként jól jött.

  A tisztításon kívül az ápolás is fontos. Az arcbőr (mint alapvetően a bőr) védekezik automatikusan az időjárással és egyéb tényezőkkel szemben, és a legtöbb esetben, ha hagyunk neki időt, elég hatékony is. Így én napi szinten nem szoktam nagyon támogatni, nehogy "elpuhuljon", és így nem is igényli a napi támogatást.
  Mostanában, hogy tél van (és különben is öregszem), azért a hideg és a szél kikezdi az arcomat és többet foglalkozom vele. A kedvenc arcápolószerem az olívaolaj. Az üveg száját csak hozzányomom a tenyeremhez, fejrefordítom, amennyi olaj így a kezembe kerül, az bőven elég. Szépen végigkenem vele az arcom (este ajánlom, mert nem szívódik be olyan gyorsan, mint egy testápoló!), bemasszírozom, ahogy épp jól esik, a maradékot pedig a kezembe masszírozom, így az is kap egy kis ápolást.

  Ezen kívül időnként egy arcpakolás is jót tehet. Egyet már kipróbáltam, amiről írtam is, abba a következőket tettem:
- kikristályosodott méz
- tejföl
- gríz
- citromlé
  De arcpakolásra nincs kifejlesztett receptem. Azt rakom bele, ami épp eszembe jut. Egyszer volt egy kis vadmalacunk pár napig, vettünk neki bébitápszert, ami aztán jól a nyakunkon maradt. Remek sűrítő anyag! És hát biztos rengeteg vitamin van benne, szóval ártani nem árthat. Ott is főként mézzel, tejföllel (vagy joghurttal, már nem emlékszem) és sűrítő anyaggal dolgoztunk. Ezek mellé mehet még bármilyen illóolaj, bőrtípustól függően, de a levendula pl. univerzális, minden bőrtípusra mehet. Pár csepp elegendő, attól függ, mekkora adagot készítünk.
  Ha időnk engedi, az arcpakolással együtt szépen feküdjünk le 10-15 percre és relaxáljunk. Ehhez kapcsolhatunk be valamilyen zenét, de élvezhetjük a csendet is. Esetleg egy kád vízbe is becsücsülhetünk. Az arcpakolást pedig kombinálhatjuk hajpakolással is.

Nincsenek megjegyzések: