2012. június 28., csütörtök

Pogácsa hiányos eszközkészlettel

Hm, a pogácsa receptet eddig fel sem tettem? Na most akkor. :)

Pogácsa (sajtos)

Hozzávalók a tésztához (a zárójeles adagok egy nagyobb adag pogácsa adatai):
- 60 dkg liszt (/90 dkg liszt)
- 30 dkg margarin (/45 dkg)
- 2 tojássárgája (/3)
- 2 mk só (/3 mk)
- 2 dkg nyers élesztő vagy 1 csomag szárított (/3 dkg)
- 20 dkg reszelt sajt (/30 dkg)
- 1 dl tejföl (/1,5 dl)

Plusz:
- kevés liszt
- kevés tej
- kevés cukor
- kevés sajt
- kevés olaj és liszt / sütőpapír
- 1 vagy 2 tojássárgája

Az élesztőt egy kevés (kb. 1 dl) langyos-meleg (de nem forró!) cukros (1 tk) tejben megfuttatjuk (belerakjuk, és megvárjuk, amíg kicsit megemelkedik). Míg az élesztőre várunk, addig a lisztet, margarint, 2 tojássárgáját, sót, sajtot és tejfölt összegyúrjuk. Ahogy az élesztő kész, azt is hozzáöntjük és összegyúrjuk. Az így kapott tésztához még általában kell lisztet rakni, egészen addig, amíg jól összeálló tésztát nem kapunk, ami már nem ragad. Ezután lefedjük egy konyharuhával, mi párnát is szoktunk rá tenni, majd lehetőség szerint valami meleg helyre rakjuk és kb. 1 órán át kelni hagyjuk.

    Mikor a tészta megkelt, bekapcsoljuk a sütőt, hogy előmelegedjen (gázsütőn kb. 6-8-as fokozat a 8-ból), majd a tésztát 2-be vagy 3-ba vágjuk, ahogy kényelmesebb nekünk kezelni. Liszttel megszórt nyújtódeszkán vagy asztalon kinyújtjuk kb. 3-4 mm vastagra, késsel végigmegyünk rajta és bevagdossuk függőlegesen (nem kell nagyon rányomni a kést, nehogy átvágjuk a tésztát), kb. fél centis távolságokban. Ezután pogácsaszaggatóval vagy egy kisebb méretű pohárral kiszaggatjuk a pogácsákat. De akár rudakat is vagdoshatunk belőle. A kör alakú pogácsákat megpödörjük úgy, hogy két külső tenyérélünket odaillesztjük a pogácsa aljához, és néhányat pödrünk rajta. A maradék tésztát mindig újragyúrjuk, kinyújtjuk, bevagdossuk kiszaggatjuk és megpödörjük. A pogácsákat kiolajozott és lisztezett vagy sütőpapírral ellátott tepsibe rakjuk és tojássárgájával megkenjük (egy tojássárgáját egy kis pohárban elkeverünk, és tollal/ecsettel felkenjük a pogácsákra). Ezután a sütő hőfokát levesszük (én 4-5-ös fokozaton sütöm egy 8-as skálán), betesszük a pogácsákat és ha maradt még tészta, nekiállunk annak az elkészítésének. A pogácsát 10-15 perc után már meg lehet nézni, előfordulhat, hogy meg kell fordítani a tepsit, hogy mindenhol egyenletesen átsüljenek a pogácsák. Összesen kb. 20 perc alatt megsül egy adag. A nem zárójeles adagból egy nagyobb tálnyi lesz.


    A fent említett verzióhoz képest kicsit másképp alakult a mai pogácsa. Kezdődött ott, hogy nem volt itthon elég margarin, ami volt, azt is csak megsaccolni tudtam, hány deka, majd egy kis zsírral egészítettem ki, azt is úgy megsaccolva, mivel mérlegünk nincsen. Majd folytatódott ott, hogy mokkáskanalunk sincs, így a teáskanállal próbáltam belőni, annak vajon hányad része lehet egy mokkáskanál. Hát nem sikerült a legjobban, mert picit sótlan lett. A tejfölt eddig is csak kb-ra raktam bele, azzal nem volt gond. Majd túl száraznak éreztem a tésztát, így még egy kevés tejfölt tettem hozzá, az élesztő persze jól eláztatta, akkor ment hozzá még egy adag liszt. A sajtot se tudom, mennyi volt, maradt még a gácsérból (recept hamarosan) egy jó mélytányérnyi reszelt sajt, az belement mind. Eddig azért viszonylag zökkenőmentes volt a dolog. Szépen megkelt, gyönyörű lett a tészta. Akkor döbbentem rá, hogy nem véletlen szemeztem én a Praktikerben a sodrófákkal, de végül nem vettünk, mert nem tetszett egyik sem. Úgyhogy kézzel lapogattam ki a tésztát. Szerencsére a pogácsát nem kell formára nyújtani, meg nem olyan kényes, úgyhogy nem lett belőle gond, csak itt-ott picit véknyabb lett. Ezután arra is rájöttem, hogy pogácsaszaggatónk sincs. Se pálinkáspoharunk. A legkisebb szájú poharunkat is nagynak találtam. Körbenéztem, végül azt az üveget használtam, amiben Anya még a bodzaszörpöt küldte, de már kiürült és mosogatásra várt. Hát elmosogattam és azt használtam. Szerencsére tojáskenegetőnk az van, abból kettő is van.

Tipp: a szaggatóformát minden szaggatás előtt lisztezzük be kicsit, úgy könnyebben kicsúszik belőle a pogácsa.

Nincsenek megjegyzések: