2008. augusztus 24., vasárnap

Ünnepi menü: Húsleves, mézes-mustáros karaj és csokoládé torta

Évfordulóra készített menü:

Húsleves (cukor- és akár gluténmentes is)

Annyi különbséggel készült, hogy ezúttal csirkehúst tettem bele. Bár lehet, hogy már hajlott át tyúkba, mert vagy másfél óráig főztem, és még egy ici-picit főhetett volna... A végén már kivettem a zöldségeket (amik már megfőttek) és úgy főzögettem tovább.

Mézes-mustáros karaj krumplival (2 személyre) (gluténmentes)

Pác:

- 3 ek mustár
- 1 ek olaj
- 1,5 dl méz
- 1 tk kapor
- 1 tk petrezselyem
- só
- bors

- 4 szelet (kb. 80 dkg) karajt megmosni (ki is lehet kloffolni, ha gondoljuk) és megkenni a páccal
-> fél órára hűtőbe tenni

Majd:
- kevés, ujjnyi (forró!) olajban süssük meg őket


Krumpli

- 8 kis szem krumplit megpucolunk, megmosunk
- egészben megfőzzük őket (sós vízben)
-> ketté vágjuk
-> az olajban (amiben a hús sült) süssük ki

(a krumplit már akkor fel lehet tenni főni, ha már a hússütés közepe-vége felé tartunk)


Megjegyzések: Hjaj... Borzasztóan nehéz dolog sütni-főzni. Csirkét először készítettem, ahogy ezt a mézes mustáros karajt is. Összesen kb. 4 órába telt, mire elkészítettem/-tük. Mert bőven elég volt egy dologra figyelni, így a leves főzése közben nem kezdtem el a hússal foglalkozni.
Aztán eszembe jutott (miután már jócskán pácosak voltak a húsok), hogy talán ki kéne klopfolni. Kiklopfoltuk (folpakkot tett a húsokra), aztán újra pác, be a hűtőbe. Mint utóbb kiderült, nem kellett volna kiklopfolni, de nem baj. Meg a páccal is voltak problémák. Hogy hogy a fenébe mérjek én ki 1, 5 dl mézet? A mézet nem lehet mérőedénybe tenni, mert a fele benne marad. Szóval megnéztem, hogy mérőpohárban mennyi a másfél dl, aztán szemre kb. annyi mézet tettem bele. Utána megkóstoltam, de túl mustárosnak találtam (nem nagyon szeretem a mustár ízét magában), tettem bele még mézet. Ezután megkóstoltattam mással is, de neki meg túl szirupos volt. Szétcsapattam egy kis ecettel, egy kis mustárt is tettem még bele, aztán nem kísérleteztem tovább. Végül is finom lett. Csak baromi sok ideig sült (mármint a hús, nem a pác).. Meg tartotta bennem a lelket, hogy legalább a torta elkészült már, az finom, nem fogunk éhen halni.


Csokoládé torta (még előző nap megcsináltam) (vega)



Piskóta tészta

- 8 tojás + 8 ek (csapott) cukor --- kikeverjük szalagos habverővel. Körülbelül 7 percig kell keverni (lemértem:P), hogy elég habos legyen. Ez a piskóta lelke. Ha nem szánunk rá elég időt, és nem keverjük elég habosra, akkor a piskótánk a sütőben össze fog esni.
- 8 ek lisztet beleszitálunk --- elsőre 2-3 ek szitálunk bele, majd egy evőkanállal finoman beforgatjuk a tésztába, majd ismét 2-3 ek liszt, és így tovább, amíg meg nincs a 8 ek.
- olajozott-lisztezett formába öntjük (közepes lábas)
- tűpróbáig (körülbelül 40 perc) sütjük (5-ös fokozaton a 8-ból. Az nem tudom, hány °C..)

Megjegyzések: A piskóta annyiban kényes, hogy nem tűri, ha idő előtt nyitogatjuk a sütőt, attól összeesik. Várjuk ki a 40 percet, utána ha kinyitjuk, nem lesz baj (azért igyekezzünk gyorsak lenni). És a lábast már előre olajozzuk-lisztezzük ki, hogy ezzel se menjen az idő és ne essen össze a tésztánk. Jó alaposan lisztezzük ki a fenekét, nehogy odaragadjon a tészta!



Csokoládé krém

- 1 csomag csokoládé ízű pudingport fél liter tejjel, 3 ek cukorral elkészítünk (a csomagoláson leírtak alapján)
- megvárjuk, amíg kihűl

-> 1 nagyobb porcelán tálban (de bármilyen tál megfelel, amibe belefér, csak mi porcelánban szoktuk):
- 100 g vaj + 3 ek cukor + 1 ek holland kakaópor --- kikeverni
-> hozzáadni a pudinghoz és összekeverni


A piskótát finoman körbevágjuk, ügyelve, hogy mindig maradjunk a lábas szélénél, és ne vágjunk bele a piskótába. Majd borítsuk ki a piskóta tésztát egy tálra. Ha nem megy (mint nekem..), várj egy kicsit, vagdosd még jól körbe és próbáld meg újból. Ha még mindig nem megy, teríts rá egy konyharuhát, várj egy kicsit (így a lecsapódó hő megpuhítja a tésztát), vagdosd jól körbe, és borítsd ki. Nekünk elég szenvedős volt anyával... de kijött! Bár kicsit megtörve...
Miután sikeresen kiborítottuk a piskótát, vágjuk 3 felé (vízszintesen).
Emeljük le az első 2 réteget, az alsót pedig kenjük meg a csokikrémmel, majd helyezzük rá a másodikat, azt is kenjük meg, végül a tetejét. És szépen kenegessük körbe a tortát.
Díszíteni lehet mandulával, gyümölccsel, csoki reszelékkel, stb.
Én tortabevonó csokikockákat vágtam ketté, azzal körberaktam a torta tetejét, mandulaszeletekkel szórtam meg és végül 2 D betűt kanyarítottam rá forró csokiból (tortabevonó csoki+vaj+tej - összeolvasztani). Amik ugyan esztétikailag elcsúnyították a tortát, de hát na..
Miután díszítettük, jöhet a "tisztogatás". Hogy a tál széle csokimentes legyen, amire a tortát tettük. Aztán következik a csokoládékrémes tál. A végére már nagyon nem kívántam - az amúgy finom - csokoládékrémet, annyit ettem belőle.

Nincsenek megjegyzések: